Kako izabrati bicikl?

Najprej odgovorite na vprašanje, kdo bo kolo vozil in v kakšnem terenu

Najpije odgovorite na sljedeće pitanje: tko će voziti bicikl i po kakvom terenu.

Biciklizam se razvio u popularni sport koji predstavlja mogućnost zdravog kretanja i opuštanja u prirodi za pripadnike svih starosnih skupina. Bicilk je ponovo došao u prvi plan i trenutno je jedno od najpopularnijih prijevoznih sredstava.

Prije nego što se odlučite za kupnju

Prije nego što se odlučite za kupnju bicikla, moramo pojasniti kriterije za izbor. Glavno ulogu ima teren po kojem ćete se kretati. Ne postoji 100-postotni univerzalni bicikl – uvijek je prikladan samo za određenu vrstu terena. Moguće ga je koristiti skoro svugdje, ali takva vožnja može rezultirati bolovima u leđima, nogama ili zglobovima zbog vožnje bez ovjesa.

Drugi parametar je općenita kvaliteta bicikla prema predviđenim prevoženim kilometrima i načinu vožnje. Prilikom izbora obraćamo pažnju na:

  • razinu kvalitete obrade upotrijebljenih dijelova (komplet sastavnih dijelova),
  • tehnologiju obrade okvira,
  • kvalitetu upotrijebljenih kotača,
  • vozačevu visinu.

Nepravilan izbor veličine okvira i neodgovarajuće postavljanje sjedala mogu znatno smanjiti vašu učinkovitost i prouzročiti puno neugodnih osjećaja tijekom i nakon vožnje biciklom.

Sastavni dijelovi ili komplet sastavnih dijelova

Komplet sastavnih dijelova često sačinjavaju različiti dijelovi bicikla. Međutim, komplet sastavnih dijelova bi u pravilu trebao biti set dijelova određenog proizovđača jednake razine i marke, npr. Shimano Deore. Radi se o kočnicama, nosačima upravljača, pedalama, brzinama, naslonima sjedala, ručkama, osovinama, mjenjačima brzina, prednjim mjenjačima brzina itd.

Najprimjereniji je, dakle, »komplet sastavnih dijelova« kod kojeg se na biciklu ne miješaju sastavni dijelovi različitih razina i različitih proizvođača. Vrijedi jednostavno pravilo: pouzdanost, prilagodljivost i vijek trajanja su bolji, ako su u kompletu korišteni kvalitetniji materijali. Najjeftiniji sastavni dijelovi su obično sačinjeni iz prešanog lima ili plastike, a kod najboljih kompleta obično se koriste skandij, titanij i karbon. Skupi kvalitetni dijelovi znatno smanjuju težinu bicikla, što ćete ocijeniti kod dužih putovanja, kod kojih je štednja snage vrlo bitna.

Okvir

Muškarci daju prednost tzv. muškoj verziji okvira, koja je istovremeno univerzalna za oba spola. Ženski okviri su tehnološki i kvalitativno istovrijedni, ali su prije svega usredotočeni na udobno anatomsko sjedenje, mekše opruge, dobru mogućnost upravljanja, prilagođeno sjedalo i osjetljive kočnice.

Koje su prednosti pojedinačnih materijala okvira?

Prednosti Nedostaci
Aluminij Manja težina, čvrstoća manja popustljivost
Karbon čvrstoća i iznimna lakoća viša cijena
Skandij Radi se o leguri aluminija koja je fleksibilna i izdržljiva viša cijena
Titanij manja težina, fleksibilnost, izdržljivost i čvrstoća viša cijena i skuplja tehnologija obrade
Magnezij lakoća, izdržljivost Cijena
Čelik čvrstoća, fleksibilnost, dobra obrada veća težina

Kako izabrati pravilnu veličinu okvira?

Visina tijela (cm): Veličina i visina okvira prema oznaci:
do 165 15”, 16”, S, do 44 cm
160–175 17”, 18”, M, do 48 cm
175–185 19”, 20”, L, do 52 cm
185–195 21”, 22”, XL, do 55 cm
više od 195 23”, 24”, 58–60 cm

Napomena: tablica služi samo za orijentaciju, u slučaju cross in cestovnih bicikala može se izabrati jedna veličina više.

Kočnice

Na biciklima se često koriste kočione papuče, tzv. v-kočnice. Nude dobra svojstva kočenja, ali je njihov nedostatak manja pouzdanost na mokrom terenu, zbog čega sve više strastvenih biciklista ima kočione diskove. Kočioni disk nalazi se kraj glavine kotača, zbog čega je manje osjetljiv na potencijalnu deformaciju i trošenje zbog nečistoća. Učinkovitost kočnica je tako veća, a upravljanje njima udobnije.

Brzine

Za rekreativno-sportske vožnje ne postoji određeni broj brzina, već njihov opseg. Trkaći i sportski bicikli imaju blago, postupno mijenjanje brzina za idealno korištenje frekvencije pedaliranja. Ako su mjenjači, lančanici i lanci iz više serije kompleta sastavnih dijelova, predstavljaju manju težinu i imaju duži vijek trajanja.

Koji bicikl izabrati?

1. Ljubitelj sam zahtjevnog makadama

U tom primjeru je gorski bicikl (MTB) odličan izbor. Opremljen je širim gumama s grubim uzorkom kako bi dobro prijanjao i na klizećim površinama. Biciklist sjedi u uspravnijem položaju i drži širi upravljač kako bi lakše nadzirao bicikl.

Gorske bicikle dijelimo na bicikle s masivnim okvirom i bicikle s punim ovjesom, sa prednjim i stražnjim ovjesima, što omogućuje često pedaliranje na neravnoj površini i brže svladavanje vožnje nizbrdo. Dobri bicikli s punim ovjesom na asfaltiranim dijelovima omogućuju zaključavanje prednjeg i stražnjeg ovjesa ili ga automatski zaključaju.

Gorsko kolo z vzmetenim okvirjem in sprednjo vilico

Gorski bicikl s ovjesom na okviru i prednjoj vilici

2. Moram stići na posao, idem u kupovinu i na kupalište

Za kraće udaljenosti prikladniji je gradski bicikl. Namijenjen je vožnji na ravnoj i kvalitetnoj podlozi. Upravo iz tog razloga možete imati manje brzina, a usto konstrukcija takvog bicikla nije namijenjena zahtjevnom terenu.

Veliko povpraševanje je po kolesih v retro stilu

Velika potražnja za biciklima u retro stilu

3. Više volim klasični cestovni biciklizam, privlače me brzina i izdržljivost

Cestovni bicikli imaju uske gume, tvrde aluminijske ili karbonske okvire i dvostruke kočne ručice na volanu.

Cestno kolo z aluminijastim okvirjem in karbonsko vilico. Na cesti je teža kolesa in hitrost vse

Cestovni bicikl s aluminijskim okvirom i karbonskom vilicom. Na cesti su težina bicikla i brzina najbitniji

.

4. Vozim po cesti i po terenu. Ne želim dva bicikla, već jedan univerzalni

U tom primjeru morate napraviti kompromis koji nudi treking bicikl (poznat i kao cross bicikl). Razlikuje se u opremi i ovjesu i spaja prednosti cestovnog i gorskog bicikla. Namijenjen je vožnji cestom i po dinamičnom terenu. Ima veći promjer kotača, i to 28" (gorski bicikl 26"), univerzalni uzorak gaznog sloja i slične brzine kao gorski bicikl. Omogućuje, dakle, vožnju većinom poljskih i šumskih puteva bez velikog kamenja i korijenja, po asfaltu, ravnici i gorskim brdima. U gradu je dovoljno brzo i ako nema previše rubnjaka, kamenih ploča i pruga, sigurno će vas dovesti na posao.

Žensko cross kolo za lažji teren in kolesarske steze

Ženski cross bicikl za lakši teren i biciklističke staze

Biciklističke kacige

Kada biciklirate, ne zaboravite na zaštitnu opremu, kod koje je najbitnija biciklistička kaciga. Mora biti:

  • udobna,
  • pravilno pričvršćena,
  • s jednostavnim zakopčavanjem,
  • s dovoljno otvora za prozračivanje,
  • s podesivim remenom,
  • svjetleća in dobro vidljiva čak i s velike udaljenosti,
  • s potvrdom nacionalnog testiranja.

Bicikli po kategorijama